persbericht

Agrariër zet in op asbestvrij collectief zonnedak, omgeving profiteert

FrieslandCampina-agrariër uit Onstwedde stelt dak beschikbaar aan energiecoöperatie Stroom uit Westerwolde U.A.

Asbest eraf, zonnepanelen voor de omgeving erop. Dát is wat FrieslandCampina-agrariër Hilverts uit Onstwedde wil. Om zijn plannen te realiseren stelt hij zijn omvangrijke dak van 1000 m2 beschikbaar aan de lokale energiecoöperatie Stroom uit Westerwolde U.A die er 266 zonnepanelen op plaatst. De coöperatie heeft onlangs met Stichting Buurkracht een aanvraag ingediend voor de nieuwe Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE). Met deze regeling kunnen inwoners van de gemeente Westerwolde meeprofiteren van de opbrengsten van het zonnedak. In ruil voor het beschikbaar stellen van zijn dak ontvangt de dakeigenaar huur vanuit de energiecoöperatie. Met steun van de Provincie Groningen is ook het dak gecontroleerd en kan ook het asbest worden verwijderd. Zo ontstaat er niet alleen een duurzamere maar ook een veiligere leefomgeving.

Meerwaarde voor iedereen

“Door mijn dak te transformeren tot een collectief zonnedak ontstaat er een win-win situatie. De energietransitie krijgt een boost, de lokale omgeving kan meeprofiteren van de opbrengsten, de energiecoöperatie kan met de opbrengsten andere lokale initiatieven realiseren. En met de dakhuur die ik ontvang kan ik bovendien de asbestsaneringskosten deels financieren,” aldus agrariër Hilverts.

Webinar over het realiseren van collectieve zonnedaken: dinsdag 20 april aanstaande

FrieslandCampina juicht de zonnedakambities van agrariërs als Hilverts toe. Stichting Buurkracht en de zuivelcoöperatie hebben daarom de handen ineen geslagen en organiseren op dinsdag 20 april om 20.00 uur een webinar. Het webinar is interessant voor dakeigenaren met een dak van minimaal 350m2, al dan niet met asbest. Tijdens het webinar wordt aan de hand van voorbeelden uit de praktijk ingegaan op vragen als Hoe verdien je aan je dak? Hoe profiteren omwonenden mee? Hoe draag je eenvoudig bij aan de energietransitie? Zie voor meer informatie en aanmelden: stichtingbuurkracht.nl/webinar-zonnedaken-van-boeren-voor-buren.

Gezocht: daken met potentie

Eigenaren van daken met een omvang van minimaal 350 m2, al dan niet met asbest, en die een zonnedak overwegen, kunnen zich melden via info@ecoop.nl en stichtingbuurkracht.nl/zonnedak.
De Provincies Groningen en Friesland moedigen het asbestvrij maken van de grotere daken aan en bieden daarom ondersteuning bij de collectieve zonnedaktrajecten van Ecoop/Stichting Buurkracht in deze provincies.

foto: voorbeeld van een zonnedak