online bijeenkomst voor eigenaren van grote daken

Webinar: een collectief zonnedak, iets voor u?

dinsdag 1 februari – van 20.00 uur tot 21.00 uur

Een collectief zonnedak: een groene bron van inkomsten en energie voor dakeigenaar en de omgeving

Door zonnepanelen op een groot dak te plaatsen is het niet langer enkel een dak. Het is een dak met meerwaarde. Als dakeigenaar draagt u zo aanzienlijk bij aan de energietransitie. Door uw dak (deels) beschikbaar te stellen aan een lokale energiecoöperatie ontvangt u huur en genieten direct omwonenden en desgewenst uzelf van de groene energieopbrengst.

Lees ook: 100 asbestvrije zonnedaken in Groningen in plaats van 10 voetbalvelden aan landbouwgrond omvormen tot zonneparken.

Webinar: het programma

Wat is een zonnedak? Wat levert een zonnedak mij en mijn omgeving op? Hoe ziet een zonnedaktraject eruit? Is mijn dak geschikt? Begrijpelijke vragen die wij graag beantwoorden in ons webinar Collectieve zonnedaken, iets voor u? op dinsdag 1 februari van 20.00 uur tot 21.00 uur. Onderwerpen die tijdens deze online informatiebijeenkomst onder meer aan de orde komen:

• het zonnedaktraject: wat is het, hoe gaat het in z’n werk
  • wat betekent een collectief zonnedak voor de dakeigenaar
  • hoe profiteren de omgeving en omwonenden mee van de opgewekte zonne-energie
  • de rol van Stichting Buurkracht en de rol van de energiecoöperatie
  • het kostenplaatje
  • een inkijkje in zonnedakprojecten in de omgeving
  • heeft u een asbesthoudend dak en overweegt u het dak te laten vervangen? Of heeft u in de aflopen 2 jaar een asbestdak laten saneren? Met de vergoeding die eigenaren ontvangen van coöperaties worden doorgaans de kosten voor het saneren geheel terugverdiend!

Stichting Buurkracht organiseert het webinar. Ook is er een dakeigenaar aanwezig die recent een collectief zonnedakentraject heeft afgerond en graag zijn ervaringen met u deelt.

Aanmelden

De online informatiebijeenkomst is met name interessant voor dakeigenaren met een dak van minimaal 500m2 en met ruimte voor (nog meer) zonnepanelen. Ligt er asbest op uw dak? Ook dan is de bijeenkomst iets voor u: binnen onze zonnedaktrajecten bieden we ondersteuning om asbest te verwijderen.

De voordelen van een zonnedaktraject met ondersteuning van Stichting Buurkracht

• voor de panelen die u als dakeigenaar zelf niet gebruikt ontvangt u dakhuur.
  • de kosten van de zonnepaneleninstallatie zijn voor rekening van de energiecoöperatie en haar leden.
  • na 15 jaar bent u eigenaar van de zonnepaneleninstallatie.
  • zit er asbest op uw dak? De saneringskosten verdient u grotendeels terug met de dakhuur. Bovendien neemt de provincie Groningen, die het asbestvrij maken van daken aanmoedigt, de eerste 100 dakchecks voor haar rekening.
  • Stichting Buurkracht ontzorgt dakeigenaar en energiecoöperatie. Van idee tot realisatie: Buurkracht adviseert, begeleidt en ondersteunt, met raad en daad.

Stichting Buurkracht helpt buren in heel Nederland om hun buurkracht te ontdekken en te vergroten. Door mensen bij elkaar te brengen en ze te ondersteunen met tips, trucs en tools, zoals de buurkracht-app en de website buurkracht.nl. Meer dan 500 buurten hebben inmiddels hun buurkracht ingezet. Steeds vaker betrekken ook gemeenten, overheden en maatschappelijke organisaties Buurkracht bij burgerparticipatietrajecten. Het collectieve zonnedaktraject is een initiatief van ECoop, zonnedakexpert met Groningse en Friese roots en sinds 2020 onderdeel van Stichting Buurkracht.

We kijken uit naar uw online aanwezigheid!