webinars

over burgerparticipatie, vanuit de theorie, de dagelijkse praktijk en gekoppeld aan actualiteiten

Buurkracht organiseert regelmatig webinars en online ronde tafelsessies. Hieronder een selectie van webinars die zijn geweest en die gaan komen. Geen enkel webinar missen? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

op de agenda

Kennissessie: Hoe leiden de RES en Transitievisies Warmte tot structurele inzet van bewoners zélf?

wanneer: keus uit 25 januari, 27 januari, 1 februari, 3 februari, 15 februari en 17 februari 2022

Hoe leiden de RES en Transitievisies Warmte tot structurele inzet van bewoners zélf om zo van de uitvoering een succes van te maken? Stichting Buurkracht organiseert hierover – speciaal voor gemeenten – in januari en februari online Kennissessies. Meer informatie en aanmelden voor een van de sessies.

buurten vergroenen, hittestress en wateroverlast verminderen

wanneer: keus uit 22 februari, 3 maart en 8 maart 2022
In hoeverre slaagt u er in om bewoners te activeren voor vergroeningstrajecten en welke meerwaarde ziet u daarbij? Wat gaat er goed en waar loopt u tegenaan? Hoe zorgt u ervoor dat meer bewoners een actieve bijdrage leveren, zodat er meer groene meters worden gemaakt in uw gemeente? Aanmelden en meer informatie.

Webinar: een collectief zonnedak, iets voor u?

wanneer: 1 februari 2022
Wat is een zonnedak? Wat levert een zonnedak mij en mijn omgeving op? Hoe ziet een zonnedaktraject eruit? Is mijn dak geschikt? Deze en andere vragen komen aan de orde in dit webinar dat met name interessant is voor dakeigenaren met een dak van minimaal 500m2 en met ruimte voor (nog meer) zonnepanelen. Aanmelden en meer informatie.

selectie van eerdere webinars en kennissessies

Webinar: Bewoners motiveren om te isoleren

Beleidsmedewerkers staan voor de grote uitdaging van energiebesparing in de gebouwde omgeving. Samen met Milieu Centraal, de Gemeente Eindhoven en Heatpulse gingen we tijdens dit webinar in op de vraag: Hoe verleid je op grote schaal woningeigenaren om te isoleren?

De RES en Transitievisies Warmte zijn (bijna) een feit. Maar hoe betrek je bewoners bij de vervolgplannen? Met als doel: een succesvolle wijkaanpak én een geslaagde uitvoering van de plannen.

Interactieve kennissessie: succesvolle participatie in buurt en wijk, hoe ziet die eruit?

Buurt- en wijkaanpakken zijn hét instrument, bijvoorbeeld in de RES, om bewoners te laten participeren. Maar hoe ziet zo’n aanpak eruit? En wat levert hij eigenlijk op tegen welke investering? Stichting Buurkracht organiseerde hierover interactieve online Kennissessies. Interesse in de Notitie die hierover is verschenen? Vraag ‘m aan.

Samen met bewoners energie besparen

Stichting Buurkracht deelt de gouden tips om bewoners te bewegen én in beweging te houden voor energiebesparing. Over dit onderwerp is een Notitie beschikbaar.

Proeftuinen aardgasvrij: van plannen naar actie

Hoe maak je goede aardgasvrij plannen met de wijk en hoe worden ze ook echt ‘van de wijk’? Deze vraag stond centraal in het webinar. De bijbehorende notitie is op te vragen.

Groensessies: buurten vergroenen, hittestress en wateroverlast verminderen

Tijdens onze klein opgezette Groensessies kregen deelnemers de ruimte om hun uitdagende vragen in te brengen en mee te discussiëren over ‘samen vergroenen’. Over dit onderwerp is een notitie beschikbaar.

Webinar: hoe krijg ik bewoners in beweging voor energiebesparing

Over dit onderwerp is een notitie op te vragen.

Webinar: samen met bewoners naar een aardgasvrije wijk

Er is een notitie over dit onderwerp beschikbaar en op te vragen.