webinars

over burgerparticipatie, vanuit de theorie, de dagelijkse praktijk en gekoppeld aan actualiteiten

Buurkracht organiseert regelmatig webinars en online ronde tafelsessies. Hieronder een selectie van webinars die zijn geweest en die gaan komen. Geen enkel webinar missen? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

op de agenda

Webinar: Bewoners motiveren om te isoleren

Wanneer: donderdag 7 oktober 2021, 15.00-16.30 uur
Beleidsmedewerkers staan voor de grote uitdaging van energiebesparing in de gebouwde omgeving. Samen met Milieu Centraal, de Gemeente Eindhoven en Heatpulse gaan we tijdens dit webinar in op de vraag: Hoe verleid je op grote schaal woningeigenaren om te isoleren? Aanmelden en meer info

Kennissessie: Hoe leiden de RES en Transitievisies Warmte tot structurele inzet van bewoners zélf?

wanneer: dinsdag 28 september en dinsdag 5 oktober 2021
De RES en Transitievisies Warmte zijn (bijna) een feit. Maar hoe betrek je bewoners bij de vervolgplannen? Met als doel: een succesvolle wijkaanpak én een geslaagde uitvoering van de plannen. Meer weten en aanmelden

Zomerwandeling: de buurt ín!

In juli en augustus maken onze buurtbegeleiders zomerse wandelingen door buurten waar bewoners al de nodige stappen met elkaar hebben gezet. Zin om aan te sluiten bij een wandeling bij jou in de buurt? Stuur een mail naar karin@buurkracht.nl

Hoe realiseer je met de nieuwe Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking een zonnedak?

wanneer: volgt
Sinds 1 april is er de nieuwe Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE). Deze ‘nieuwe Postcoderoosregeling’ is gunstiger dan de oude. Tijdens het webinar vertellen we u meer over deze ‘nieuwe Postcoderoosregeling’ en gaan we specifiek in op wat de regeling voor u betekent. Aanmelden binnenkort mogelijk.

Zonne-energie voor u en uw omgeving?

wanneer: volgt
U heeft een omvangrijk dak. Door er zonnepanelen op te plaatsen is het niet langer enkel een dak. Het is een dak met meerwaarde. U draagt aanzienlijk bij aan de energietransitie. En door uw dak beschikbaar te stellen aan een lokale energiecoöperatie ontvangt u huur en genieten direct omwonenden van de groene energieopbrengst. Daarnaast is het mogelijk om tegen aantrekkelijke voorwaarden eventueel asbest te verwijderen. Aanmelden binnenkort mogelijk.

selectie van eerdere webinars

Interactieve kennissessie: succesvolle participatie in buurt en wijk, hoe ziet die eruit?

Buurt- en wijkaanpakken zijn hét instrument, bijvoorbeeld in de RES, om bewoners te laten participeren. Maar hoe ziet zo’n aanpak eruit? En wat levert hij eigenlijk op tegen welke investering? Stichting Buurkracht organiseerde hierover interactieve online Kennissessies. Interesse in de Notitie die hierover is verschenen? Vraag ‘m aan.

Samen met bewoners energie besparen

Stichting Buurkracht deelt de gouden tips om bewoners te bewegen én in beweging te houden voor energiebesparing. Over dit onderwerp is een Notitie beschikbaar.

Proeftuinen aardgasvrij: van plannen naar actie

Hoe maak je goede aardgasvrij plannen met de wijk en hoe worden ze ook echt ‘van de wijk’? Deze vraag stond centraal in het webinar. De bijbehorende notitie is op te vragen.

Groensessies: buurten vergroenen, hittestress en wateroverlast verminderen

Tijdens onze klein opgezette Groensessies kregen deelnemers de ruimte om hun uitdagende vragen in te brengen en mee te discussiëren over ‘samen vergroenen’. Over dit onderwerp is een notitie beschikbaar.

Webinar: hoe krijg ik bewoners in beweging voor energiebesparing

Over dit onderwerp is een notitie op te vragen.

Webinar: samen met bewoners naar een aardgasvrije wijk

Er is een notitie over dit onderwerp beschikbaar en op te vragen.